Reis met je Hart wil maatschappelijke betrokkenheid vergroten

Jarenlang werkte Mila Wit in diverse commerciële functies in de reiswereld. Hoewel zij altijd werd overspoeld met enthousiaste reisverhalen, stak het haar steeds meer dat vakantie niet voor iedereen is weggelegd. Dus besloot zij Reis met je Hart op te richten voor mensen die al geruime tijd financieel niet de middelen hebben om op vakantie te gaan. Samen met bestuur, ambassadeurs en andere vrijwilligers werkt zij aan het realiseren van haar droom om vakantie voor iedereen mogelijk te maken.

“Onbewust ben ik altijd op zoek geweest naar een manier om iets voor een ander te betekenen en te verbinden’, vertelt een gedreven Mila. ‘Zo ben ik ook opgevoed. Mijn ouders hadden een tandartspraktijk in Enschede en hielpen niet alleen de happy few, maar ook mensen die onvoldoende verzekerd waren en toch een behandeling nodig hadden. Mijn vader bedacht altijd creatieve oplossingen voor gezinnen die met financiële problemen. In ruil kregen we dan bijvoorbeeld een maaltijd voor ons hele gezin terug. Kennelijk zat die gedachte om iets voor anderen te doen ook in mijn genen. Ook al werkte ik in de commerciële reiswereld; het domein Reismetjehart.nl had ik al tien jaar geleden vastgelegd. Er sluimerde iets in me; ik wilde mensen motiveren om hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. Dat is ook verweven in het concept van Reis met je Hart. Iemand die zich bewust is van zijn omgeving, ziet dat er altijd mensen zijn die hulp nodig hebben. Het is positief om iemand iets te gunnen en hem aandacht te geven vanuit zijn kracht.”

ZELF: Naar aanleiding waarvan besloot je Reis met je Hart op te richten?

“Een op de zes Nederlanders kan zich geen vakantie veroorloven. Dat is wrang. Dit gegeven gebruikte ik eind 2015 tijdens een powerspeech die ik mocht geven op een ANVR-congres in Abu Dhabi. Een zaal met tweehonderdvijftig reisprofessionals luisterde ademloos naar mijn relaas. Toen de voorzitter hen vroeg of ze mijn verhaal wilden steunen als ik een stichting startte die vakanties voor deze mensen mogelijk zou maken, stond zonder aarzeling iedereen op! Dat gaf mij de doorslag om Reis met je Hart te starten. En dus ben ik twee jaar geleden begonnen met het zoeken naar sponsoren en reisorganisaties om dit initiatief te steunen, wat van meet af aan heel goed lukte. Aan de ene kant dragen mensen die een ander iets gunnen gezinnen die het niet breed hebben via een online platform voor, maar er zijn ook gezinnen die geïsoleerd leven en moeilijk bereikbaar zijn. Omdat zij een minder groot netwerk hebben, is de ondersteuning van een hulpverlener hard nodig. En dan bedoel ik de hulpverlener die de thuissituatie kent en de gezinnen in het vizier heeft.”

ZELF: Wat is Reis met je Hart voor een businessmodel?

“Reis met je Hart zet zich in voor mensen die al geruime tijd financieel niet de middelen hebben om op vakantie te gaan. Dat is een brede insteek; we hanteren dan ook geen inkomensgrens. Vaak hebben mensen naast financiële problemen ook andere problemen. Bij het stellen van een inkomensgrens zijn er altijd mensen die buiten de boot vallen, terwijl zij het net zo hard nodig hebben. Uiteraard verzamelen we eerst meer informatie over de gezinnen die voorgedragen zijn via website en hulpverleners. Het voordragen van iemand is niet vrijblijvend. Aan de nominatie koppelen we allereerst een bedrag van 15 euro. Dit kan een drempel vormen, maar voor ons is het een manier om kwaliteit te waarborgen en aan de andere kant is het best logisch om de aandrager te vragen om iets terug te doen; we kunnen het niet alleen. Vervolgens gaan we op zoek naar het juiste type reis en inventariseren we of de gezinnen zelf hun vakantiebenodigdheden kunnen betalen of dat ze bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de Voedselbank. We maken een inschatting van wat de mensen volgens ons nodig hebben en wat we niet gesponsord krijgen. Dat kan zakgeld zijn, maar ook een bijdrage in de vorm van een excursie of vervoer. Degene die iemand heeft voorgedragen moet dit bedrag via crowdfunding bij elkaar zien te verzamelen. De achterliggende motivatie vanuit het businessmodel is, om op deze manier meer aandacht te besteden aan het gezin wat de bewustwording in de sociale kring vergroot. Als gezinnen hun vakantieplannen kunnen delen, hebben ze het gevoel dat ze er ook bij horen.”

ZELF: Met welke partijen trek je hierin samen op?

“Er zijn veel stakeholders die ons steunen; dit zijn voornamelijk reisbedrijven die vakanties, vakantiehuisjes, vliegtuigstoelen, autohuur, verzekeringen, oftewel reisonderdelen in natura ter beschikking stellen. We zijn inmiddels in staat om alle type vakanties het hele jaar door aan te bieden. Het reisaanbod en de donaties zorgen ervoor dat mensen even weg kunnen. De operationele kosten probeer ik via bedrijfssponsoring en fondsenwerving binnen te halen. Ik ga ook de samenwerking aan met andere stichtingen om zo hun maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. In 2017 kwamen ook gemeenten op ons pad. Wijnand Prins, een van mijn ambassadeurs actief op het terrein van sociale zekerheid, werkgelegenheid en welzijn, koppelt mij aan verschillende gemeenten. Ik heb een interessant gesprek gehad met de wethouder in Zaandam, maar ook de gemeenten Haarlem en Amsterdam tonen belangstelling. De kracht van ons concept, het puur kijken naar wie wat nodig heeft en vervolgens maatwerk bieden, spreekt gemeenten bijzonder aan. Het financiële model verandert dan in enerzijds lokale bedrijven die zich betrokken voelen en graag een steentje willen bijdragen en anderzijds in regionale fondsenwervers en mogelijke ondersteuning vanuit gemeenten. Op zo’n manier kan ik het palet steeds verder inkleuren.”

ZELF: Wat heeft de inzet van Reis met je Hart tot nu toe concreet opgeleverd?

“Het aantal gezinnen dat we een zorgeloze vakantie konden bieden steeg van 40 in 2016 naar 150 in 2017, een resultaat waar we trots op zijn. De deelnemers komen uit alle windstreken, maar de hoofdmoot komt uit Zaandam, Utrecht en Haarlem. Gezinnen gingen naar vakantieparken in Nederland, maar ook op stedentrip, zonvakantie en excursiereis. Als wij reisaanbod hebben kunnen we dat makkelijk invullen. De uitdaging is alleen om zakgeld, vervoer en handling fee bij elkaar te krijgen. Het gezin moet echt ontzorgd worden, dat is het allerbelangrijkste! Vanaf het moment dat ze horen dat ze op vakantie gaan, moeten ze geen zorgen hebben over leefgeld, zwembroek of identiteitsbewijs dat er niet altijd is.

Het werkt eigenlijk twee kanten op. Zo bracht Wijnand mij in contact met Stichting CAV, voor wiens cliënten we een concreet aanbod met vakanties voor tien gezinnen konden doen. Maar omgekeerd vragen we ook aan CAV zelf of zij een gezin hebben dat in aanmerking komt voor een vakantie, wanneer wij geen passende kandidaat hebben.”

ZELF: Wat zijn de ervaringen van gezinnen?

“Vooraf hebben we heel intensief contact met de gezinnen, maar achteraf blijkt dat vaak moeilijker. Dan moeten we nog foto’s krijgen die we niet ontvangen, komen gezinnen afspraken niet na en is ook hun bereikbaarheid lastig. Maar we vertellen altijd hun verhaal. Er bestaan veel vooroordelen over gezinnen die in de financiële problemen zitten. Door de verhalen persoonlijk te maken, hopen we deze weg te nemen en het onderwerp uit de taboesfeer te halen. De meeste reacties die we na de vakanties terugkrijgen, is dat er weer rust en balans is binnen het gezin. Sommige gezinnen eten ’s avonds voor het eerst in tijden met z’n allen, doen spelletjes of komen weer buiten. Wat we vaak zien, is dat gezinnen die het moeilijk hebben geborgenheid in hun eigen huis zoeken. Door mensen even weg te halen uit hun omgeving krijgen ze nieuwe energie en perspectieven. Soms zien ze een heel ander mens in de spiegel. Rust is echt goed voor het brein. Wanneer iemand constant stress ervaart, wordt zijn bandbreedte minder en bestaat er kans op het nemen van rare beslissingen. Dit erkennen gemeenten ook, vandaar dat het vinden van aansluiting zo belangrijk is.”

ZELF: Wat is je droom?

“Mijn droom is dat iedereen op vakantie moet kunnen. De gehele reisbranche zou zich bewust moeten zijn van het feit dat een hele grote groep mensen door financiële omstandigheden niet op vakantie kan. Zij hebben zorg nodig of een aangepaste vakantie. Reisorganisaties kunnen de verantwoordelijkheid voor iemand anders nemen, maar ook de vakantieganger zelf kan in actie komen. Als 13 miljoen mensen per vakantieboeking 1 euro zouden afstaan, dan levert dat een prachtbedrag op, waarmee we heel veel mensen gelukkig kunnen maken. Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ik heb vertrouwen in een goede afloop, zeker nu ik merk dat de gemeenten achter ons staan. We kijken echt naar de behoeften en draagkracht van gezinnen en proberen hen ook te stimuleren om zelf een deel van hun vakantie te organiseren. Bijvoorbeeld door vervoer te regelen en uit te zoeken of iemand hen kan halen en brengen. Dit bevordert de sociale zelfredzaamheid en dat is een van onze belangrijke pijlers.”

Iemand gelukkig maken is het mooiste wat je als mens kunt doen’

Wijnand Prins Ph.D werkt al jaren aan het bevorderen van het welzijn en de zelfredzaamheid van mensen en de bestrijding van armoede. Toen hij een jaar geleden stond te wachten op een werkafspraak en toevallig het gesprek van een dame opving dat ging over armoede en goede dingen doen voor mensen, sprak hij de dame in kwestie aan. Dit bleek Mila Wit te zijn. ‘We kwamen al snel tot de conclusie dat als ik mijn netwerk zou openstellen voor Mila, zij haar doelstellingen zou kunnen bereiken en ik mijn voordeel kon doen met haar circuit’, aldus Wijnand. ‘Zo werd ik ambassadeur van Reis met je Hart. Ik maak verbinding met een aantal fondsen, waar ik of zelf in zit of binding mee heb en dus serieuze geldaanvragen kan indienen. Daarnaast probeer ik de juiste partijen bij Reis met je Hart te vinden, die serieuze intenties hebben en passen bij het doel van de stichting. Ik zoek altijd naar bonafide organisaties, waarvan ik weet dat ze maatschappelijk betrokken zijn. Mensen die het hard nodig hebben tijdelijk uit hun zorgelijke realiteit halen met een reis is niet te meten in geld, maar de effecten ervan zijn meteen zichtbaar. Iemand gelukkig maken is het mooiste wat je als mens kunt doen.’

Gun iemand een vakantie

Kent u iemand die zich geen vakantie kan veroorloven, maar die u het van harte gunt om er even tussenuit te gaan? Draag deze persoon dan aan voor een zorgeloze vakantie of een dagje weg via www.reismetjehart.nl. Als tegenprestatie vraagt Reis met je Hart u om het zakgeld voor tijdens de vakantie te verzamelen en daarnaast een donatie te doen van 15 euro (dat uiteraard wordt gebruikt voor de vakantie). Met uw nominatie kan iemand zijn batterij weer opladen om de vaak zorgelijke realiteit beter te trotseren.

Mila Wit begon haar loopbaan bij een touroperator en weet als geen ander hoe belangrijk vakantie is. Tijdens haar laatste commerciële uitdaging bij een wintersportspecialist had ze ruim zes jaar de automatisering, marketing en sales onder haar hoede, maar haar verbindende en motiverende kwaliteiten kon Mila er niet kwijt. Ondertussen zat het feit dat veel mensen zich geen vakantie kunnen veroorloven haar steeds meer dwars. Omdat ze graag iets voor anderen wil betekenen, richtte ze eind 2015 Reis met je Hart op, een stichting die vakanties mogelijk maakt voor mensen die er de middelen niet voor hebben.

interview: drs. erwin bel
tekst: Femke Okx